با استفاده از هنر گلدوزی طرح‌های مختلفی با سوزن و نخ روی پارچه دوخته می‌شود. گلدوزی یکی از قدیمی‌ترین هنرهای جهان است که در موارد متعددی همچون روی لباس، لوازم منزل و تزیین سالن‌های پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگر قصد فعالیت در این حرفه زیبا را دارید پیشنهاد می‌کنیم به سایت وحدت سری بزنید، این سایت در حقیقت یک خرازی آنلاین است که اقدام به عرضه اینترنتی انواع لوازم خیاطی، تزیینی، دکمه، نخ کوبلن، نخ گلدوزی و … می‌کند.
امروزه بسیاری از هنرمندان، گلدوزی را به دو روش با دست یا با چرخ خیاطی انجام می‌دهند. در این مطلب به شما نحوه دوخت یک طرح ساده ولی زیبا را آموزش داده‌ایم. به طور قطع پس از اتمام این پروژه گلدوزی، بیش از پیش به این هنر علاقه‌مند خواهید شد.

گل دوزی گل برجسته با نخ کوبلن مناسب شال و کلاه و لباس

هر چقدر رنگ‌ها و طرح‌های دوخته شده روی لباس شما متنوع‌تر و شادتر باشند، لباس شما جذاب‌تر به نظر می‌رسد. با یادگیری هنرهایی همچون گلدوزی و شماره دوزی می‌توانید از زیبایی‌های خلق شده توسط خود لذت ببرید. علاوه بر این، در صورت تمایل می‌توانید با انجام گلدوزی به صورت حرفه‌ای به منبع درآمدی عالی دست یابید.
گلدوزی تغییرات زیبایی را در دکوراسیون داخلی منازل به وجود می‌آورد. البته این هنر زیبا روی مانتو، شلوار، شال، کلاه، کیف، روتختی، کوسن، پرده و بسیاری مکان‌های دیگر قابل اجرا است. چنانچه علاقه‌مند به یادگیری این هنر زیبا و اصیل هستید، باید در ابتدا تجهیزات آن را تهیه کنید.

ابزارهای گلدوزی

ابزار و لوازم مورد نیاز برای گلدوزی روی شال، کلاه و لباس شامل موارد زیر هستند:
کارگاه گلدوزی چوبی یا پلاستیکی در سایز دلخواه
نخ گلدوزی
سوزن مخصوص گلدوزی
تعدادی بوبین
خودکار ژله‌ای یا مداد طراحی
پارچه کتانی یا پنبه‌ای
قیچی دالبر
قیچی کوچک معمولی
نخ گلدوزی شما می تواند نخ شماره دوزی، کوبلن، عمامه و ابریشمی باشد؛ شماره نخ نیز به نوع طرح شما بستگی دارد. در رابطه با پارچه نیز استفاده از پارچه‌های نخی، مخمل و ساتن نیز برای گلدوزی مناسب هستند. دلیل استفاده از قیچی دالبر نیز این است که این نوع قیچی با زیگ زاگ بریدن پارچه مانع از ریش ریش شدن آن می‌شود.

ابزارهای گلدوزی

گلدوزی انواع دوخت مختلفی مانند دوخت زنجیره‌ای، دندان موشی، زیگزاگ، بخیه و انواع مارپیچ دارد. برای اینکه بتوانید طرح‌های زیبا و پیچیده را روی پارچه مورد نظر خود گلدوزی کنید، باید با انواع دوخت آشنایی داشته باشید.
برای آموزش گلدوزی گل برجسته با نخ کوبلن در ابتدا طرح مورد نظر خود را با استفاده از خودکار روی کاغذ کشیده یا پرینت بگیرید. سپس قسمتی از شال و کلاه یا لباس را روی الگو قرار داده و طرح را در لباس تنظیم کنید. در ادامه یک سمت لباس را با کمک سوزن ته گرد به کاغذ متصل نموده و اطراف لباستان را با دست صاف نمایید. به یاد داشته باشید که پارچه لباس نباید حالت کشیدگی داشته و به طور کامل پهن شده باشد، این نکته به ویژه برای د.خت کلاه و شال مهم است. از یک دست برای کشیدن کامل لباس استفاده کرده و با دست دیگر خود الگو را به پارچه منتقل کنید.
خودکارهای ژله‌ای بهترین ابزار برای انتقال طرح‌های گلدوزی روی لباس، مانتو یا هر نوع پارچه دیگری هستند. البته برای این منظور می‌توان از کاربن نیز کمک گرفت، اما کاربن باید همرنگ یا نزدیک به رنگ پارچه باشد. همچنین روش موثر دیگر برای انتقال طرح روی پارچه استفاده از یک منبع روشنایی در زیر پارچه و انتقال طرح روی آن است. در نهایت پارچه را در کارگاه گذاشته و آن را خوب فیکس کنید. این امر باعث می‌شود که پارچه در حین دوخت جابجا نگردد.

مراحل گلدوزی یک گل ساده و زیبا

برای گلدوزی یک گل ساده و در عین حال زیبا باید روی پارچه یک ستاره مانند تصویر زیر بکشید. تعداد پره‌های ستاره به سلیقه شما بستگی دارد. هر چقدر تعداد پره‌های ستاره بیشتر باشد، تعداد گلبرگ‌های گل بیشتر می‌شود.

مراحل گلدوزی یک گل ساده و زیبا

سوزن را از مرکز ستاره از زیر پارچه بیرون بیاورید و آن را دوباره از مرکز به انتهای یکی از پره های ستاره وارد کنید. سپس برای اینکه با استفاده از نخ یک حلقه داشته باشید، نخ را بکشید. در نهایت سوزن را از حلقه ایجاد شده عبور داده و آن را بکشید. بدین ترتیب یکی از گلبرگ‌های گل شما خود را نشان می‌دهد. برای اینکه در انتهای گلبرگ یک بست به وجود آید، باید سوزن را در همان نقطه وارد پارچه کنید. در نتیجه در انتهای هر گلبرگ یک بست کوچک خواهید داشت. باقی گلبرگ‌های گل مورد نظر را نیز باید به همین شیوه دوخت. در انتها نخ را از پشت کار گره زده و اضافه آن را با قیچی ببرید.
برای مرکز گل می‌توان از انواع دوخت‌ها مانند گره فرانسوی یا مروارید، منجوق یا هر وسیله دیگری استفاده کرد. این آموزش گلدوزی با نخ کوبلن روش دوخت گره فرانسوی را نیز به شما یاد خواهد داد. برای این منظور باید سوزن را از زیر پارچه از مرکز ستاره بیرون بیاورید. سپس نخ را دور سوزن بپیچید و در نهایت سوزن را مجدد در نزدیکی نقطه خروج خود وارد پارچه کنید. تعداد دفعات پیچیدن نخ دور سوزن به شما بستگی دارد. با افزایش این تعداد گره فرانسوی بزرگتری خواهید داشت. برای دوخت این مدل گل هر رنگ نخ کوبلنی مناسب است. شما بنا بر سلیقه خود برای کارتان می‌توانید گل‌هایی رنگارنگ و زیبا بدوزید.
اگر ابزارهایی که برای اجرای این طرح نیاز است را در اختیار ندارید نیاز نیست سردرگم شوید، خیلی راحت به سایت وحدت شاپ مراجعه کنید این فروشگاه خرازی آنلاین همه آنچه برای این طرح یا سایر طرح‌های خود نیاز دارید را عرضه می‌کند.

نوشتن دیدگاه