علت کاهش وزن ناگهانی در مردان

در بسیاری از مواقع علت کاهش وزن ناگهانی در مردان و زنان مشترک است، اما برخی مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و وسواس از جمله مهمترین دلایل کاهش وزن ناگهانی در مردان به حساب می‌آیند. همچنین برخی بیماری‌ها نظیر بیماری التهاب روده، سلیاک، سندروم روده تحریک‌پذیر، پرکاری تیروئید، سرطان و دیابت نیز از دیگر علل کاهش وزن غیرطبیعی آقایان هستند. اگر از این مشکل رنج می‌برید، حتما آن را جدی گرفته و به فکر پیدا کردن علت و راه‌های درمان آن باشید. 

10 علت شایع کاهش وزن ناگهانی در مردان

در صورتی که متوجه کاهش وزن غیرعادی خود شدید و دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن نداشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید. کاهش وزن ناگهانی می‌تواند با بیماری‌های زیر مرتبط باشد.

پرکاری تیروئید

فرد مبتلا به پرکاری تیروئید حتی اگر اشتهای خوبی نیز داشته باشد، به سرعت کالری خواهد سوزاند. در نتیجه فرد دچار کاهش وزن ناخواسته خواهد شد. از علائم این مشکل می‌توان به ضربان قلب سریع و نامنظم، اضطراب، خستگی، اختلال در خواب، لرزش دست اشاره کرد. 

دیابت

در افراد مبتلا به دیابت نوع یک، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های پانکراس سازنده انسولین، حمله می‌کنند. در این شرایط قند خون افزایش یافته و کلیه قند مصرف نشده را از طریق ادرار دفع می‌نماید. با خارج شدن قند از بدن، فرد لاغر خواهد شد. تکرر ادرار، خستگی، تاری دید، تشنگی و گرسنگی بیش از حد از نشانه‌های دیابت نوع یک هستند.

التهاب روده

کاهش وزن غیرطبیعی را می‌توان از مهمترین نشانه‌های بیماری التهاب روده یا IBD دانست. این بیماری باعث می‌شود که فرد دائما در حال صرف انرژی بوده و در نتیجه لاغر شود. همچنین IBD از طریق ایجاد اختلال در هورمون‌های گرسنگی و تشنگی موجب کم شدن اشتها خواهد شد.

10 علت شایع کاهش وزن ناگهانی در مردان

بیماری مزمن انسداد ریه

بیماری مزمن ریه یا COPD یک بیماری پیش‌رونده ریوی است که به دو نوع آمفیزم و برونشیت مزمن تقسیم می‌شود. آمفیزم به شش‌ها آسیب رسانده و تنفس را مختل می‌کند. برونشیت مزمن نیز با انسداد لوله‌های تنفسی موجب ایجاد مخاط، سرفه و مشکلات تنفسی خواهد شد. 

سرطان

سرطان‌های مختلف به ویژه سرطان پانکراس، ریه، معده و مری علت کاهش وزن ناگهانی در مردان و زنان هستند. این بیماری با افزایش التهاب، تضعیف ماهیچه‌ها و اختلال در هورمون‌های تنظیم کننده اشتها باعث می‌شود که بدن حتی در حالت استراحت نیز کالری بسوزاند.

سل

این بیماری واگیردار علاوه بر اینکه ریه‌ها را درگیر می‌کند، تاثیر منفی روی اشتها و وزن فرد می‌گذارد. از علائم سل می‌توان به سرفه‌های شدید، درد قفسه سینه، سرفه خونی به همراه خلط، تعریق شبانه و تب و لرز اشاره کرد.

نارسایی قلبی

یکی از عوارض ناشی از ابتلا به نارسایی احتقانی قلب، کاهش غیرطبیعی و ناگهانی وزن است. در فرد مبتلا به نارسایی قلبی، قلب قادر به پمپاژ خون با نیروی کافی نیست و یک یا هر دو طرف آن تحت تاثیر قرار می‌گیرند. التهاب رخ داده در بافت آسیب دیده قلب، موجب افزایش متابولیسم بدن شده و لاغری ناگهانی فرد را به دنبال خواهد داشت. حالت تهوع و اشتهای کم از علائم این بیماری به شمار می‌روند.

آدیسون

در بیماری آدیسون، سیستم ایمنی بدن به غده‌های فوق کلیوی حمله می‌کنند. بدین ترتیب غدد آدرنال قادر به تولید هورمون‌های کافی مانند کورتیزول و آلدوسترون نیستند. کورتیزول در تنظیم بسیاری از عملکردها مانند متابولیسم و اشتها نقش دارد، بنابراین کاهش میزان این ماده در بدن منجر به افت اشتها و کم شدن ناگهانی وزن خواهد شد. فشار خون پایین، خستگی مزمن، ضعف عضلانی و تمایل به خوردن نمک از جمله نشانه‌های بیماری آدیسون هستند.

ایدز و HIV

HIV به سلول‌های ایمنی بدن حمله می‌کند، در این شرایط مبارزه با عفونت برای سلول‌های بدن دشوار خواهد شد. در صورتی که برای درمان HIV اقدام فوری صورت نگیرد، به ایدز تبدیل می‌شود. فرد مبتلا به ایدز روز به روز لاغرتر می‌گردد.

10 علت شایع کاهش وزن ناگهانی در مردان

از دست دادن عضله

بدن از توده چربی و توده بدون چربی شامل استخوان، عضلات و آب تشکیل شده است. اگر بدن دچار تحلیل عضلانی شود، وزن فرد کاهش غیرطبیعی پیدا می‌کند. حتی ممکن است که برخی اندام‌های بدن کوچکتر از دیگری به نظر برسند. این مشکل هنگامی اتفاق می‌افتد که فرد از عضلات بدن خود برای مدت زمان طولانی استفاده نکند.

از دست رفتن عضلات بیشتر برای افرادی شایع است که پشت میز نشین هستند و ورزش نمی‌کنند. همچنین در افرادی که زمان زیادی را در رختخواب سپری می‌نمایند، احتمال تحلیل عضلانی بیشتر است. راه‌حل مناسب برای پیشگیری این مشکل، ورزش و تغذیه مناسب است.

 

 

 

نوشتن دیدگاه