رژیم مدیترانه ‌ای و لاغری با بهترین روش

بیشتر مردم غذاهای خوشمزه‌ی مدیترانه‌ای را می‌شناسند و بارها ترکیبات فوق‌العاده‌ی آن را امتحان کرده‌اند. این نوع غذاها اکثرا بر پایه‌ی سبزیجات، میوه‌ها، چربی سالم و غذاهای دریایی یا ویتامین‌های بالا است. وقتی از غذاهای مدیترانه‌ای حرف می‌زنیم در واقع درباره‌‌ی غذاهای ملی کشورهای حوزه‌ی دریای مدیترانه صحبت می‌کنیم. از کشورهایی مثل اسپانیا، ایتالیا، آلبانی گرفته تا کشورهای اطراف ایران، مثل سوریه، لبنان و فلسطین و… اما رژیم مدیترانه‌ای کاملا با این غذاها فرق دارد و تنها متد آن برگرفته از این کشورها است. بنابراین اگر شما هم به یک رژیم خاص برای لاغری و کاهش وزن اصولی نیاز دارید و دوست دارید با رژیم مدیترانه‌ای و لاغری با بهترین روش آشنا شوید، با ما در این مطلب همراه باشید.

رژیم مدیترانه‌ ای چیست؟

رژیم غذایی مدیترانه‌ای در واقع برگرفته از رژیم و عادات کهن مردم مدیترانه، به خصوص اسپانیا، ایتالیا و جنوب فرانسه است. این رژیم یک رژیم غذایی پر ویتامین و سرشار از فیبر است. بیس و پایه‌ی اصلی این رژیم غذایی بر مصرف میوه‌جات و سبزیجات فراوان به همراه روغن‌ها و غلات سالم استوار است. در واقع گوشت قرمز و گوشت مرغ در این رژیم نقش خیلی کمی دارند و بیشتر از ماهی به جای آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین مصرف لبنیات و تخم مرغ هم در این رژیم کم است و انتظار می‌رود افراد بتوانند بخش زیادی از نیازهای غذایی روزانه‌ی خود را با سبزیجات، میوه‌ها و غلات برطرف کنند.

اصول رژیم غذایی مدیترانه‌ ای

در واقع اصول و دستور مشخصی برای انجام رژیم مدیترانه‌ای و لاغری با بهترین روش وجود ندارد اما چیزی که می‌دانیم این است که این رژیم با داشتن تنوع زیاد می‌تواند حتی به یک رژیم کلی غذایی برای شما تبدیل شود و صرفا برای لاغری نباشد. به هر حال اصول مهم این رژیم غذایی شامل استفاده از چربی‌ها و قندهای طبیعی به جای کربوهیدرات و چربی فرآوری شده، استفاده از پروتئین‌های گیاهی به جای حیوانی و محدود کردن مصرف گوشت قرمز و غذاهای پرکالری است.

اصول رژیم غذایی مدیترانه‌ ای

فواید رژیم مدیترانه‌ای برای سلامت بدن

همانطور که قبل‌تر هم ذکر شد این رژیم غذایی با مصرف حداقلی غذاهای فرآوری شده و روغن‌ها و چربی‌های غیر طبیعی نقش زیادی در سلامتی شما دارد. این رژیم با کاهش مصرف این نوع مواد غذایی، تلاش می‌کند سلامت اندام داخلی شما مثل قلب و کبد را حفظ کند و خطر سکته‌ی قلبی یا کبد چرب را کاهش می‌دهد. همچنین رژیم غذایی مدیترانه‌ای قند خون شما را تنظیم کرده و ریسک خطر ابتلا به بیماری فشار خون را در شما کاهش خواهد داد.

رژیم مدیترانه ای چگونه عمل می کند

رژیم غذایی مدیترانه‌ای راهکار اصلی و مهم برای کاهش وزن و زندگی سالم را در استفاده از مواد غذایی طبیعی و بدون چربی می‌داند. در واقع بدن شما پس از مدت زمان کمی استفاده از این رژیم، به دلیل کمبود چربی در غذای روزانه، برای تأمین انرژی خود از چربی‌های اضافه و ذخیره شده استفاده می‌کند. همچنین استفاده از میوه‌ها و سبزیجات، باعث کارکرد بهتر دستگاه گوارش، سوخت و ساز بهتر بدن و انرژی بیشتر در شما می‌شود.

رژیم مدیترانه ای چگونه عمل می کند

لیست غذایی رژیم مدیترانه‌ ای

در واقع لیست غذایی مشخصی برای رژیم غذایی مدیترانه‌ای وجود ندارد. همین هم دست شما را برای انتخاب و نحوه‌ی ترکیب مواد مختلف باز می‌گذارد و به شما اجازه می‌دهد از خلاقیت خود در این زمینه بهره ببرید. اما به هر حال چند دسته‌ی مهم مواد غذایی در این رژیم نقش بسیار پررنگی دارند.

  • سبزیجات
  • میوه‌ها
  • غلات کامل
  • مغزها
  • حبوبات
  • غذاهای دریایی
  • تخم مرغ و لبنیات
  • چربی‌های طبیعی و گیاهی

البته توجه کنید که مصرف برخی از این دسته‌ها مثل تخم مرغ و لبنیات نقش کمتری در این رژیم دارند و نباید زیاد استفاده شوند.

خوراکی‌ های ممنوعه در رژیم لاغری مدیترانه ای

یک سری از مواد غذایی آسیب‌زا در این رژیم غذایی کاملا حذف می‌شوند و جای خود را به مواد طبیعی‌ای می‌دهند که ضرری برای بدن شما ندارند. بنابراین اگر می‌خواهید از این رژیم پیروی کنید، بهتر است تمامی مواد غذایی زیر را کنار بگذارید.

  • قندهای مصنوعی و کربوهیدرات ساده شامل تنقلات، کورن فلکس‌ها، چیپس، پفک و غیره.
  • گوشت قرمز فرآوری شده شامل سوسیس، کالباس، گوشت گاو و… .
  • روغن‌های ناسالم کارخانه‌ای مثل روغن کنجد، ذرت، هسته‌ی انگور و حتی روغن زیتون غیر طبیعی.
  • تمامی غذاهای سرخ شده و فست فود‌های پر کالری.
  • غلات اصلاح شده، مثل برنج سفید، نان سفید، پاستا و… لارم به ذکر است که به جای این موارد از برنج و نان قهوه‌ای و جو در این رژیم استفاده می‌شود.

خوراکی‌ های ممنوعه در رژیم لاغری مدیترانه ای

مزایا و معایب رژیم مدیترانه‌ ای

هر رژیم غذایی و سبک زندگی‌ای حتی اگر بسیار شاهانه باشد، معایب و مزایای خود را دارد و شما به هر حال نمی‌توانید رژیم غذایی‌ای را پیدا کنید که برای تمام مردم دنیا مناسب باشد. بنابراین بهتر است با نگاه انتقادی، انواع رژیم ها را بررسی کنید و بهترین و مناسب‌ترین را برای خود انتخاب کنید.

  • مزایای رژیم مدیترانه‌ای و لاغری با بهترین روش

از جمله مهم‌ترین مزایای این رژیم غذایی داشتن تنوع و حق انتخاب در گستره‌ی مواد غذایی سالم است. این رژیم معمولا برای شما بازه‌ی زمانی یا دستور غذای خاصی مشخص نمی‌کند و به شما اجازه می‌دهد آزادانه، انواع غذا را امتحان کنید و دست به خلاقیت بزنید. همچنین این رژیم این امکان را دارد که برای طولانی مدت استفاده شود و بخشی مهمی از سبک زندگی شما باشد.

  • معایب رژیم غذایی مدیترانه‌ای

تنها و مهم‌ترین عیب این رژیم غذایی کمبود پروتئین است. درست است! استفاده‌ی زیاد از سبزیجات و میوه‌ها شاید برای کاهش وزن در هفته‌های اول مناسب باشد، اما به هیچ عنوان برای عضله سازی و تمرینات ورزشی مناسب نیست و این موضوع می‌تواند سبب کمبود پروتئین شدید در بدن شود. این در حالی است که به جز مصرف گوشت، مصرف حبوبات(که سرشار از پروتئین هستند) و لبنیات هم محدود می‌شود و به افراد امکان دریافت پروتئین را نمی‌دهد.

با این‌حال تصمیم گیرنده‌ی اصلی شما هستید. این‌که چه موادی برای شما مناسب‌تر است و بدن شما به چه موادی نیاز دارد را قطعا خودتان بهتر می‌دانید. فقط به این نکته توجه کنید که اگر بیماری یا عارضه‌ی خاصی دارید، قبل از استفاده‌ی سر خود از رژیم‌های غذایی این‌ چنینی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

نوشتن دیدگاه