لاغری بدون رژیم با تغذیه شهودی Intuitive eating

اکثر رژیم هایی که در دنیا به مردم برای کاهش وزن معرفی می شوند، رژیم هایی اند که با محدودیت های زیادی مواجه اند. فشار روانی که این رژیم های غذایی روی افراد می گذارند، می توانند تاثیر بسیار بدی روی روحیه آن ها داشته باشند و حتی باعث ایجاد استرس و افسردگی شوند. استرس و افسردگی ناشی از رژیم غذایی نه تنها باعث کاهش وزن مناسب نمی شود، بلکه می تواند عوارض بسیار زیاد دیگری را نیز به همراه داشته باشد. به همین خاطر روشی تحت عنوان لاغری بدون رژیم با تغذیه شهودی روی کار آمده است که در این مقاله قصد داریم آن را به شما معرفی کنیم.

خوردن شهودی یا لاغری بدون رژیم گرفتن 

همیشه محدود کردن مواد غذایی برای لاغری، هنر نیست. گاهی اوقات افراد در اثر رژیم غذایی با مشکلات جسمی و روحی زیادی مواجه می شوند که اگر با همان وزن تا آخر عمر زندگی می کردند، عوارض کمتری را احساس می کردند. خوردن شهودی یا لاغری بدون رژیم، یک روش برای احترام گذاشتن به بدن است. در این روش شما می توانید با کمترین دغدغه، به بهترین وزن برسید؛ اما به خودتان نیز فشار نمی آورید.

اساس رژیم خوردن شهودی برای لاغری، توجه به نیازهای جسمی خود است. نیازهایی که به شما می گویند چه زمانی غذا بخورید و چه زمانی نیاز به غذا خوردن ندارید. در این روش لاغری، شما با خودتان مهربان تر هستید و هر روز نیازی نیست که خودتان را برای خوردن یک قاشق غذای بیشتر سرزنش کنید. اگر احساس می کنید که رژیم های معمول برای شما استرس و تنش زیادی را به همراه دارند، می توانید از این روش برای کاهش وزن کمک بگیرید.

خوردن شهودی یا لاغری بدون رژیم گرفتن 

اصول و قوانین رژیم تغذیه شهودی

زمانی که قصد رعایت یک رژیم غذایی را دارید، باید بدانید که آن رژیم دارای چه قاعده و قانونی است. به طور کلی، اصول و قوانین رژیم تغذیه شهودی چندان سخت نیستند و حتی می توانید به راحتی آن ها را پیاده سازی کنید. مهم ترین قانون در این رژیم غذایی این است که زمانی که گرسنه هستید، غذا میل کنید و هر زمانی که احساس سیری دارید، از خوردن غذا جلوگیری کنید. به طور کلی، قوانین این رژیم عبارتند از:

  • میل کردن غذا در هنگام گرسنگی

تا زمانی که گرسنگی به شما غلبه نکرده است، غذا میل نکنید. غذایی را برای خوردن انتخاب کنید که احساس خوبی به شما بدهد. غذاهای متنوعی را برای دریافت مواد مغذی مختلف در رژیم غذایی خود قرار دهید.

  • دقت به زمان سیر شدن

لاغری بدون رژیم غذایی با دقت به زمان سیر شدن امکان پذیر است. در واقع شما باید در زمان غذا خوردن به صورت مداوم به خودتان استراحت دهید تا سیگنال سیری را دریافت کنید. خوردن غذای سریع به شما اجازه متوجه شدن زمان سیری را نمی دهد. به همین خاطر توصیه می کنیم که برای خوردن غذای کافی و مناسب، زمان کافی برای این کار اختصاص دهید.

  • میل کردن غذاهای مورد علاقه

میل کردن غذاهای مورد علاقه، قانون سوم رژیم لاغری با تغذیه شهودی است. می توانید غذاهایی که دوست دارید و احساس خوبی به شما می دهند را میل کنید؛ اما منظور ما غذاهای مضر مانند فست فود و ساندویچ های مختلف نیستند. بلکه باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، ولی از خوردن آن نیز لذت ببرید.

اصول و قوانین رژیم تغذیه شهودی

معرفی تمرین های خوردن شهودی

خوردن شهودی و رعایت رژیم تغذیه ای با این روش می تواند شما را از استرس خوردن غذاهای مضر دور کند. البته برای اینکه بتوانید در این رژیم سربلند و موفق باشید، باید از تمرین های خوردن شهودی کمک بگیرید که هم فواید بسیار زیادی برای بدن شما دارند، هم می توانند به شما کمک کنند تا راحت تر این رژیم را پیاده سازی کنید. پس با ما همراه باشید تا چندین تمرین ساده برای لاغری بدون رژیم غذایی را به شما ارائه کنیم.

  • دیدگاه خود را در مورد لاغری عوض کنید

لاغری و کاهش وزن فقط با نخوردن انجام نمی شود. حتی گاهی لازم است که شما غذاهای بیشتر، ولی سالم تری بخورید و به وزن ایده آل برسید. پس این دیدگاه که تنها راه کاهش وزن، حذف وعده های غذایی و کاهش وزن است را کنار بگذارید.

  • خودتان را برای خوردن غذا سرزنش نکنید

بدن ما به صورت طبیعی به غذا نیاز دارد. بنابراین، هر زمانی که احساس گرسنگی کردید، عذاب وجدان نگیرید و غذاهای سالم بخورید. با بدن خودتان ارتباط بگیرید و هر زمانی که احساس گرسنگی کردید، غذا میل کنید. چون در غیر این صورت به سلامت جسمی خودتان آسیب وارد می کنید.

  • با غذاها حرف بزنید

تعجب نکنید! منظور ما از حرف زدن با غذاها این نیست که به آن ها بگویید لطفا من را چاق نکن؛ اما قرار هم نیست که مثل یک ربات هر غذای سالمی را بخورید و از خوردن غذاهایی که از آن ها لذت می برید، خودداری کنید. مثلا اگر یک بار هوس خوردن همبرگر کردید، نیازی نیست که هوستان را سرکوب کنید. به خودتان بگویید که این بار این غذا را می خورم، ولی بعد آن ورزش می کنم تا کالری مصرفی را بسوزانم.

معرفی تمرین های خوردن شهودی

  • عذاب وجدان را کنار بگذارید

خوردن یک تکه شیرینی کوچک نمی تواند شما را 50 کیلو چاق کند. پس واقع بین باشید و عذاب وجدان را کنار بگذارید. اگر یک تکه شیرینی خوردید، نیازی نیست که هر بار خودتان را لعن و نفرین کنید که چرا این شیرینی را خوردم و حالا چاق می شوم! بهتر است به جای این کارها کمی ورزش کنید و از نگرانی های خودتان کم نمایید.

  • به سیگنال های سیری و گرسنگی دقت کنید

بدن شما دارای سیستم عصبی بسیار قدرتمندی است و مدام دارد به شما گوشزد می کند که چه کاری انجام دهید و چه کاری انجام ندهید. این بدن شماست که برای خوردن غذا به شما هشدار می دهد و احساس گرسنگی را در شما افزایش می دهد. پس سیگنال های گرسنگی را به موقع دریافت کنید و پس از آن غذا بخورید. در هنگام خوردن غذا نیز به سیگنال های سیری توجه داشته باشید. همانطور که اشاره کردیم، باید بین غذا کمی مکث کنید تا متوجه شوید آیا سیر شده اید یا خیر.

  • تحرک را در برنامه روزانه خودتان قرار دهید

اگرچه ورزش کردن منظم و سخت می تواند روی کاهش وزن شما موثر باشد؛ اما نیازی نیست که به خودتان سخت بگیرید. مهم این است که در طول روز کمی تحرک داشته باشید و کالری بسوزانید. حتی یک پیاده روی کوتاه در طول روز نیز برای کاهش وزن شما موثر است. مهم این است که از ورزش کردن خودتان لذت ببرید تا مجددا این کار را با انگیزه انجام دهید. ورزش کردن فقط برای آب کردن چربی های اضافه در بدن شما نیست. بلکه می تواند به شما کمک کند تا سلامت جسمی بهتری داشته باشید.

 

نوشتن دیدگاه