لاغری با رژیم فستنگ یا روزه داری

شاید رژیم فستینگ برای بسیاری از مردم جهان ناشناخته باشد؛ اما ما مسلمانان با این رژیم تا حد زیادی آشنایی داریم. رژیم روزه داری، یکی از انواع رژیم های غذایی است که می تواند برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که از نام این رژیم مشخص است، اساس و پایه آن تقسیم کردن زمان های مشخصی از روز برای خوردن یا نخوردن غذا است. لاغری با رژیم فستینگ یا روزه داری، می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد که در این مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد جزئیات این رژیم غذایی و فواید آن برای بدن صحبت کنیم.

رژیم فستینگ یا روزه داری چیست؟ 

قبل از اینکه بخواهیم شما را با انواع این رژیم غذایی، مزایا و عوارض آن آشنا کنیم؛ باید توضیحی در مورد این رژیم غذایی به شما بدهیم. رژیم فستینگ یا روزه داری، یکی از انواع رژیم های غذایی است که بر پایه گرسنگی شما در ساعات مشخصی از روز اجرا می شود. این رژیم لاغری می تواند باعث کاهش وزن، چربی سوزی و تناسب اندام شود. چرا که عقیده بسیاری از متخصصین بر این است که میل نکردن غذا در ساعات مشخصی از روز، باعث کاهش کالری مصرفی بدن می شود. همین موضوع باعث می شود تا بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خودش از چربی ها و قندهای موجود در بدن استفاده کند.

با انواع رژیم های فستینگ آشنا شوید

الگوی مشخص و قانونی برای رژیم های لاغری روزانه داری وجود ندارد. هر فردی می تواند بر اساس شرایط جسمی و توانایی خودش از قاعده و قانون خاصی پیروی کند. البته این رژیم دارای چندین نوع مختلف است که در ادامه آن ها را به شما معرفی می کنیم.

  • رژیم لاغری 8 به 16

این رژیم بسیار شبیه به روزه داری در ایام ماه رمضان است. شما باید 16 ساعت روزه باشید و 8 ساعت نیز فرصت دارید که غذا بخورید. در این 8 ساعت مجاز به میل کردن 2 الی 3 وعده غذایی هستید. این روش روزه داری چندان سخت نیست. فقط کافیست که مثلا اگر ساعت 8 شب غذا میل کردید تا ساعت 12 ظهر فردا چیزی نخورید.

رژیم فستینگ 5 به 2

یکی دیگر از انواع رژیم های لاغری روزه داری، رژیم 5 به 2 است. در این رژیم شما مجاز هستید که فقط دو روز در هفته 500 کالری (خانم ها) و 600 کالری (آقایان) مصرف کنید و مابقی روزهای هفته را مانند روتین گذشته خودتان غذا میل می کنید. البته بهتر است که در همه روزهای هفته از مصرف غذاهای چرب، پر کربوهیدرات و پر کالری خودداری کنید. بهتر است که در دو روز روزه داری خودتان، وعده های غذایی کم کالری داشته باشید؛ اما حداقل وجود 2 وعده غذایی با کالری 250 تا 300 به شما توصیه می شود.

با انواع رژیم های فستینگ آشنا شوید

  • رژیم لاغری روزه داری 24 ساعته

رژیم لاغری روزه داری 24 ساعته یکی از روش های کاهش وزن است. در این روش شما باید به مدت 24 ساعت روزه باشید، ولی 24 ساعت بعدی را می توانید هر غذایی دوست دارید بخورید. در طول 24 ساعت روزه داری خودتان می توانید آب، چای و نوشیدنی های بدون کالری بخورید؛ ولی مصرف غذاهای جامد ممنوع است. اگر می خواهید با این روش به کاهش وزن برسید، باید در روزهای دیگر هفته غذای سالم بخورید.

  • رژیم لاغری جنگجو

رژیم لاغری جنگجو یکی از انواع رژیم های لاغری روزه داری است. در این رژیم شما می توانید در طول روز مقداری میوه و سبزیجات خام بخورید؛ ولی در نهایت در شب یک وعده غذایی کامل خواهید داشت. در این رژیم شما باید در طول روز روزه باشید، ولی به مدت 4 ساعت در طول شب فرصت غذا خوردن دارید. البته نباید در این 4 ساعت کل غذای روز را جبران کنید! بلکه باید غذای مناسب و با کالری قابل قبول بخورید تا ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را نیز تامین کنید.

  • رژیم روزه داری منعطف

این رژیم غذایی در واقع بر پایه علاقه شما طراحی می شود. نیازی نیست که هر روز به یک برنامه منظم بچسبید. می توانید در برخی از روزها که گرسنه نیستید، صبحانه، ناهار و یا شام را حذف کنید. در این صورت هم فشار زیادی به شما وارد نمی شود، هم می توانید مصرف کالری خودتان را کاهش دهید. این رژیم لاغری برای افرادی که می خواهند به وزن ایده آل برسند، ولی اضافه وزن زیادی نیز ندارند توصیه می شود.

چه کسانی می توانند از رژیم فستینگ استفاده کنند؟      

همه افراد مجاز به استفاده از رژیم فستینگ برای لاغری نیستند. در واقع افرادی که قبلا تجربه روزه داری داشته اند و مشکل جسمی برای آن ها به وجود نیامده است، می توانند از این رژیم برای کاهش وزن کمک بگیرند. بهتر است که قبل از دنبال کردن یکی از روش های رژیم روزه داری با پزشک خودتان مشورت کنید تا اگر مجاز به رعایت این رژیم نیستید، از روش های دیگری برای کاهش وزن استفاده کنید.

چه کسانی می توانند از رژیم فستینگ استفاده کنند؟      

مزایای رژیم فستینگ یا روزه داری چیست؟    

اگر تجربه روزه داری در ایام ماه رمضان را داشته باشید، حتما متوجه شده اید که روزه داری چه تاثیری روی سلامت جسمی و روحی شما می گذارد. به طوری که پس از گذشت چند روز روزه داری، احساس می کنید که سبک تر از گذشته شده اید و سرحال تر و با نشاط تر هستید. با ما همراه باشید تا با مزایای این رژیم آشنا شوید.

  • کاهش وزن به ویژه در ناحیه شکم و پهلو
  • کمک به کاهش سطح قند خون و مقاومت به انسولین
  • کمک به کاهش التهاب در بدن
  • موثر در بهبود سلامت قلب به واسطه کاهش چربی خون
  • درمان سرطان و کنترل علائم آن
  • بهبود سلامت مغز و کمک به رشد سلول های مغزی
  • کاهش علائم پیری در سنین بالا
رژیم فستینگ چه عوارض جانبی ای دارد؟

در حالت عادی و در شرایطی که افراد از بیماری زمینه ای خاصی رنج نمی برند، رژیم روزه داری نمی تواند تاثیر بدی روی سلامت جسمی شما داشته باشد. اما در مواردی که فرد دارای بیماری های زمینه ای باشد، باید از این رژیم با مشورت پزشک برای کاهش وزن استفاده کند که برخی از این بیماری های زمینه ای و شرایط خاص عبارتند از:        

  • دیابت و قند خون بالا
  • فشارخون پایین
  • سابقه اختلالات خوردن
  • باردار بودن یا داشتن قصد بارداری
  • داشتن سابقه آمنوره
  • شیرده بودن

رژیم فستینگ چه عوارض جانبی ای دارد؟

در رژیم غذایی فستینگ از خوردن چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

در رژیم لاغری روزه داری شما همواره باید ساعات مشخصی از روز را غذا میل کنید و بقیه روز را روزه بمانید. دقیقا مانند روزه داری در ایام ماه رمضان که هر زمان اذان می گویند، شروع به خوردن غذا می کنید. این رژیم غذایی می تواند باعث کاهش وزن سریع و اصولی شما شود. به شرطی که به تغذیه خودتان در ساعات دیگر روز توجه داشته باشید. از خوردن غذاهای چرب، پر کالری و پر از قند و کربوهیدرات خودداری کنید. از خوراکی های مفید مانند پروتئین ها، سبزیجات، میوه های کم کالری و با قند محدود استفاده کنید تا از مزایای این رژیم بهره مند شوید.

رژیم فستینگ چه تأثیری روی بدن شما دارد؟

لاغری با رژیم فستینگ می تواند تاثیر زیادی روی سلامت جسمی شما داشته باشد و به سلامت عمومی بدن شما نیز کمک کند. تاثیراتی که این رژیم روی بدن شما می گذارد، عبارتند از:

  • کمک به ترشح بیشتر هورمون رشد
  • کمک به تنظیم انسولین و قند خون
  • کمک به افزایش چربی سوزی
  • بهبود ترمیم سلولی

اگرچه با این رژیم لاغری، وزن خود را کاهش می دهید و می توانید به سلامت جسمی برسید؛ اما باید در نظر داشته باشید که این رژیم فواید دیگری را نیز برای بدن شما به همراه دارد.

 

نوشتن دیدگاه