علت کاهش وزن بدون کاهش اشتها

برای بسیاری از افرادی که به چاقی یا اضافه ‌وزن مبتلا هستند، کاهش وزن بدون دلیل، اتفاقی خوشایند است. لطفا خیلی خوشبینانه به این اتفاق نگاه نکنید، کاهش بی‌دلیل وزن تنها یک زنگ خطر است، تا شما را از اتفاقات عجیبی که در داخل بدن شما رخ می‌دهد، با خبر کند.

کاهش وزن بدن بدون کاهش اشتها یا تغییر در سبک زندگی می‌تواند نشانه بیماری‌های گوناگونی باشد، پس لطفا پیش از آن که واقعا دیر شود توسط پزشک معاینه و چک‌آپ شوید. با ما در بررسی علت کاهش وزن بدون کاهش اشتها و معرفی 5 علت کاهش وزن ناگهانی و ناخواسته بدون کاهش اشتها همراه شوید.

5 علت کاهش وزن ناگهانی و ناخواسته بدون کاهش اشتها

وزن بدن انسان به هر دلیلی می‌تواند تغییر کند، اما بیشترین تغییر وزن به دلیل تغییر در میزان آب دریافتی، حجم عضلات، حجم چربی و تراکم استخوان رخ می‌دهد. طبیعتا با افزایش سن و تحلیل بافت عضلانی و کاهش تراکم استخوان، وزن بدن کاهش می‌یابد، اما این اتفاقات ممکن است به دلایلی دیگر نیز رخ دهد. ابتدا با هم این دلایل را بررسی کنیم.

آتروفی عضلات

اگر ورزشکار هستید، قطعا این اصطلاح را می‌شناسید، زیرا به محض غیبت طولانی در جلسات تمرین آن را از مربی خود می‌شنوید. آتروفی عضلات به معنی تحلیل رفتن بافت عضلانی است. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که برای مدتی نسبتا طولانی فعالیت بدنی شما کاهش یافته و حجم عضلاتتان کم می‌شود.

اگر با فیزیولوژی بدن آشنایی نداشته باشید، ممکن است از این کاهش وزن خوشحال شده و آن را یک دستاورد قلمداد کنید، زیرا انتظار داشتید به دلیل کم شدن فعالیت بدن، دچار افزایش وزن شوید، اما این اتفاق از چاقی هم خطرناک‌تر است زیرا:

  • کاهش عضلات موجب کاهش سوخت و ساز بدن می‌شود.
  • در پی کاهش عضلات فشار بیشتری به مفاصل شما وارد می‌شود.
  • کاهش عضلات می‌تواند موجب بروز بیماری‌های روحی شود.

آتروفی عضلات به دلایل دیگری نیز ممکن است رخ دهد، سکته مغزی، بیماری ام اس، تحرک بیش از حد، خستگی و بسیاری از بیماری‌های دیگر؛ پس بهتر است به محض بروز علایم آتروفی عضلات با پزشک خود مشورت کنید؛ این علایم شامل کوچکتر شدن اندام‌ها و احساس خستگی است.

آتروفی عضلات

پرکاری تیروئید

اگر از حجم عضلاتتان کاسته نشده و در اشتها خود تغییری مشاهده نکرده‌اید، ممکن است به پرکاری تیروئید مبتلا شده باشید. در این بیماری میزان سوخت و ساز بدن افزایش یافته و شما شاهد کاهش وزن شدیدی خواهید بود. پرکاری تیروئید را جدی بگیرید، این بیماری می‌تواند بسیار خطرناک باشد. تندخویی، تغییر در خواب شبانه و تحریک‌پذیری عاطفی از علایم این بیماری است. به سرعت با پزشک خود مشورت کرده و چک‌آپ شوید تا در صورت نیاز دارو گرفته و تحت درمان قرار بگیرید.

دیابت نوع یک

این دیابت نوعی بیماری خودایمنی است، که در آن سلول‌های ایمنی بدن، پانکراس را هدف گرفته و تولید انسولین را تحت تاثیر قرار می‌دهند و بدن دیگر قادر به تامین انرژی مورد نیاز خود نبوده و گلوکز را توسط ادرار دفع می‌کند. علایم دیابت نوع یک شامل تاری دید، تکرر ادرار، تشنگی و گرسنگی مکرر و احساس خستگی است. در صورت مشاهده هر کدام از این علامت‌ها با پزشک خود مشورت کرده و آزمایش قند خون دهید.

افسردگی

افسردگی می‌تواند بدون تغییر اشتها موجب کاهش وزن شود، زیرا شما بدون این که متوجه تغییر در احساسات و تمایلات خود شوید، ممکن است غذاهای کم کالری را انتخاب کرده یا به دلیل تحریک‌پذیری عاطفی فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید. متاسفانه هنوز افسردگی در ایران به عنوان یک بیماری شناخته نمی‌شود. این بیماری بسیار خطرناک است و می‌تواند به سرعت پیشرفت کند. علایم افسردگی شامل تغییر ناگهانی تمایلات فردی، تغییر در اشتها، تحریک‌پذیری عاطفی و افکار خودکشی است. در این شرایط به سرعت از پزشک مشورت کرفته و تحت درمان قرار بگیرید.

افسردگی

التهاب روده

بیماری IBD سوخت و ساز بدن را به شدت افزایش داده و با ایجاد اختلال در ترشح هورمون‌های سیری و گرسنگی موجب کاهش وزن شدید می‌شود. اگر در وضعیت مزاجی خود تغییری احساس می‌کنید، بهتر است به سرعت به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید.

لطفا کاهش وزن بی‌دلیل را جدی گرفته و علل آن را پیگیری کنید. حتی اگر کاهش وزن آرزویتان باشد به یاد داشته باشید که مشکل شما عددی نیست که بر روی ترازو نشان داده می‌شود، مشکل چربی‌های مزاحمی است که میان شما و اندام رویاییتان فاصله انداخته است. اگر از یک رژیم غذایی اصولی پیروی نکرده و تحرک کافی هم ندارید، کاهش وزنتان در خوشبینانه‌ترین شرایط مربوط به کاهش حجم آب بدن است و بهتر است به سرعت با پزشک خانواده مشورت کنید.

 

 

نوشتن دیدگاه